• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec z zostawianiem hulajnóg gdzie popadnie. W Trójmieście powstają parkingi

Damian Konwent
9 kwietnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 

Sopot, Gdańsk i Gdynia pracują nad wyznaczaniem miejsc do parkowania miejskich hulajnóg elektrycznych "na minuty". Są obszary Trójmiasta, w których takie istnieją już od pewnego czasu. W najbliższych miesiącach ich liczba jeszcze wzrośnie.



Kalendarz imprez sportowych



Gdzie parkujesz hulajnogi "na minuty"?

Elektryczne hulajnogi "na minuty" parkowane gdzie popadnie to obrazek, który dziś już nikogo w Trójmieście nie dziwi. W tym roku wprowadzone mają zostać regulacje, które uporządkują tę kwestię.

Na terenie Sopotu powstają specjalne miejsca, które posłużą do parkowania pojazdów. Obecnie jest ich 25, a ponadto hulajnogi można zostawiać również przy ogólnodostępnych stojakach rowerowych.

Na hulajnodze max. 20 km/h



Takie porozumienie miasta z większością operatorów, firmami Quick, Bolt i Lime, zostało wypracowane jesienią. Kolejne dotyczy Tier, operatora rozpoczynającego działalność w Sopocie.

- Każdego nowego operatora, który chce wejść do Sopotu, zapraszamy do zawarcia takiego porozumienia. Widać, że podejście operatorów do tego biznesu się zmienia. Po początkowym oporze teraz chętnie nawiązują współpracę z samorządami, widząc w tym realne korzyści. Bo brak przepisów i zasad regulujących ruch hulajnóg nie jest z korzyścią ani dla firm, ani dla miast. Co ważne, niemal identyczne porozumienia zaczęły podpisywać Gdańsk i Gdynia, dzięki czemu na obszarze całego Trójmiasta obowiązują podobne zasady - mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu.

Hulajnogi porzucone na ścieżce rowerowej i chodniku.



Operatorzy zobowiązali się do ograniczenia prędkości ruchu pojazdów do 12 km/h w centrum miasta oraz w części nadmorskiej. Ponadto ciąg ul. Bohaterów Monte Cassino jest wyłączony z parkowania hulajnóg, a operatorzy będą przestawiać źle zaparkowane pojazdy w ciągu dwóch godzin od otrzymania zgłoszenia o niewłaściwym parkowaniu.

Nowe przepisy dla hulajnóg



Porozumienie reguluje także mniej istotne dla użytkowników kwestie, jak dzielenie się statystykami podróży, co pozwoli na lepsze planowanie infrastruktury w mieście, oraz informowanie użytkowników o zasadach bezpiecznego poruszania się hulajnogą na drodze.

Na hulajnodze tylko w pojedynkę. Co grozi za jazdę w dwie osoby?



Rozrzucone hulajnogi na ul. Kuśnierskiej w Gdańsku.



Podobne regulacje wprowadzane są w Gdańsku. W wielu miejscach wyznaczone są do tego specjalne obszary, które służą do parkowania. Prace są w toku, a w całości mają zostać dokończone niebawem.

- Udało się nam zaprojektować 200 parkingów dla hulajnóg. Są one umieszczone z reguły przy stacjach Mevo, więc to miejsca gdańszczanom dobrze znane - mówił jakiś czas temu Łukasz Kłos, zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej w Urzędzie Miejskim.

Gdańsk reguluje zasady parkowania współdzielonych hulajnóg



Z kolei w Gdyni podobne rozmowy z operatorami w tej kwestii prowadzone są już od stycznia ubiegłego roku. Udało się stworzyć wiele dobrych rozwiązań, które pozwalają znaleźć porozumienie na zasadach partnerskich.

- Do końca przyszłego tygodnia planujemy podpisanie pierwszego porozumienia dotyczącego kwestii m.in. parkowania hulajnóg na terenie Gdyni. W porozumieniu z operatorami i osobami odpowiedzialnymi za rozwój "hulajnogowej mobilności" z Gdańska i Sopotu jesteśmy w trakcie wyznaczania miejsc do parkowania, które pomogą miastu uporządkować przestrzeń publiczną i uporać się z chaosem powodowanym przez porzucane obecnie w dowolnym miejscu pojazdy. Wyznaczone miejsca zostaną wyrysowane w najbliższych miesiącach, w pierwszej kolejności w Śródmieściu Gdyni i staną się naturalnym miejscem oddawania hulajnóg - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

Jak korzystać z miejskich hulajnóg?



W tym przypadku specjalne parkingi również mają być wyznaczane możliwie blisko stojaków rowerów, ale nie ingerujących w ich przestrzeń.

- Przestrzeń w centrum jest ograniczona, a naszym celem jest jej efektywne wykorzystywanie, dlatego miejsca do parkowania hulajnóg nie będą wyznaczane kosztem przestrzeni dla pieszych oraz rowerzystów. Docelowo, jako samorząd widzimy konieczność zapewnienia, w strefach płatnego parkowania kilkuprocentowego udziału miejsc dla lokalizacji na nich bezpłatnych parkingów pod hulajnogi i rowery - tłumaczy wiceprezydent Gdyni.
Jak bezpiecznie poruszać się hulajnogą:

  • Zgodnie z wciąż obowiązującymi przepisami osoba kierująca hulajnogą elektryczną jest pieszym (trwają prace legislacyjne nad zmianą tej zasady).
  • Hulajnoga elektryczna jest pojazdem mało stabilnym - należy zachować ostrożność przy skręcaniu oraz jeździe po nierównym terenie.
  • Pamiętaj, że osoba idąca chodnikiem może się Ciebie nie spodziewać.
  • Parkuj pojazd tak, by nikomu nie zawadzał, najlepiej przy stojakach rowerowych - a jeśli tych nie ma w pobliżu - na brzegu chodnika. Zachowaj co najmniej 1,5 m przejścia dla pieszych. Pomyśl o niedowidzących.
  • Widząc leżącą hulajnogę, podnieś ją - ktoś może się o nią przewrócić.
  • Stosuj się do ograniczeń prędkości na alejce nadmorskiej.

Opinie (87) 2 zablokowane

  • Użytkownik

    To rozumiem, bo kwestia parkowania rzeczywiście jest pewnym problemem tylko żeby tych miejsc było dużo. Z innej beczki przyznam że uważam za i**otyczne ograniczenie prędkości. Co innego na chodniku A co innego na pustej drodze rowerowej.

    • 1 0

  • Rowerzyści też powinni jeździć 12 km/h

    Skoro hulajnogi nie mogą szybciej to i rowerzyści nie powinni

    • 0 1

  • Nareszcie!!!!!

    Ile czasu musiało upłynąć, by zrobić z tym porządek! Nie mam nic p-ko Hulajnogom, ale prawda jest taka że zostawiano je gdzie tylko komuś przyszło do głowy-wolna amerykanka po całości!!

    • 0 0

  • Tej chołocie nie można NIC dac

    do ręki . Organizacja takiego transportu jest dla cywilizowanych ludzi .

    • 1 0

  • Oplaty za zajecie chodników (2)

    Rozumiem, że za te miejsca wyznaczone, miasta pobierają opłaty jako zarządca dróg publicznych od podmiotów prywatnych, które dzialaja w celu zysku oraz, że na koszt prywatnych podmiotów wyznaczane są te miejsca?

    • 2 1

    • najpierw zacznij placic za swoj prywatny samochod

      • 1 1

    • dokładnie

      jakbym ja chciał sobie kramik za darmochę odwalić to co?

      • 1 0

  • (2)

    Kosztem czego te parkingi dla hulajnóg? Mniejszy chodni, pas zieleni czy zabrane miejsce parkingowe dla samochodów?

    • 3 2

    • wam kierofczykom to wszystko przeszkadza (1)

      cała przestrzen to ma byc parking dla was i autostrady w miescie tez tylko dla was. co za banda egoistow. Nawet jesli to co? Gdzie jest napisane że parkingi są wyłącznie dla samochodów? skoro mozna samochod zostawic to i tymbardziej 10hulajnog mozna

      • 1 2

      • Kto Tobie powiedział że mam samochód?

        • 0 2

  • Specjalne parkingi nie są potrzebne. Wystarczyłoby parkować z głową. (2)

    A bez używania głowy to i parking nie pomoże.

    • 30 0

    • No właśnie.

      Ostatnio widziałem dwie hulajnogi zaparkowane w poprzek chodnika i zastanowiło mnie to, że przecież ustawienie ich w ten sposób wymaga więcej zachodu niż zostawienie równolegle. Zupełnie jakby ktoś to robił złośliwie, albo miał w tym jakiś interes.

      • 0 0

    • Dokładnie.

      "Koniec z zostawianiem hulajnóg gdzie popadnie. W Trójmieście powstają parkingi" Z tego optymistycznego tytułu tylko drugie zdanie jest prawdziwe.

      • 6 1

  • nareszcie

    • 1 2

  • (3)

    A kiedy miasto bedzie zbierqc i utylizowac hulajnogi stojace gdzie popadnie?

    • 19 1

    • Zwyczajowo do Motławy.

      • 0 0

    • a samochody kiedy? (1)

      • 3 3

      • Przeciez Ty nie masz samochodu ...

        i dlatego zostawiasz hulajnogę, gdzie popadnie.

        • 1 2

  • Iza (6)

    Z hulajnogami jest dramat w przestrzeni miejskiej .
    Bardzo często leżą dosłownie rozrzucone w przestrzeni miejskiej .
    Raz szłam z moim bąbelkiem na spacer i zaspana rano przewróciłam się o leżącą na chodniku hulajnogę .Skonczylo się na potłuczeniach i ucieczce pieska .

    • 34 4

    • Taka hulajnoga to fajnie nawet leci, jak się zastosuje odpowiednią technikę. (3)

      Pozycja wyjściowa - stajemy nad przednim kołem twarzą do kierownicy, kolana lekko ugięte. Dłonie na kierownicy. Uginamy lekko kolana i pochylamy się do przodu, wypychając biodra do tyłu; ważne, żeby kręgosłup był cały czas prosty. Dynamicznym ruchem wyszarpujemy kierownicę i robimy zamach - w opcji dla praworęcznych - zamach do prawej i wyrzucamy hulajnogę w naszą lewą stronę. Przy odpowiedniej dynamice podest nie skręci - trochę jak technika rzutu młotem. Oczywiście sprawdzamy uprzednio, czy nikomu nie zrobimy krzywdy. Celujemy w chaszcze (wówczas przy upadku hulajnoga ma amortyzację i się nie zniszczy - odpadają zarzuty karne). Dodatkowym plusem rzutu w chaszcze jest to, że hulajnoga przez dłuższy czas może nie przynosić przychodu operatorowi. W mojej ocenie najlepiej latają zielone. Niebieskie są dość ciężkie, ale odpowiednia technika potrafi zrównoważyć ciężar. Oświadczam, iż niniejszy post nie stanowi nawoływania ani podżegania do popełnienia czynu zabronionego. Przed rzutem należy skonsultować się z lekarzem. Nie ponoszę odpowiedzialności za uszkodzenia zdrowia spowodowane błędną techniką lub dobraniem zbyt ciężkiej hulajnogi.

      • 9 7

      • Nie szkoda ci było czasu na napisanie tych bredni? (2)

        • 5 9

        • Wiesz, mam lekkie pióro, zajęło mi to trzy minuty. I to, że to przeczytałeś mnie wzruszyło. (1)

          • 3 2

          • Oraz lekki umysł

            • 1 2

    • Trzeba było wziąć lornetkę

      Jak można hulajnogi nie zauważyć?

      • 3 3

    • Niewidomi też nie mają najweselej z hulajnogami leżącymi prosto pod nogami, niestety :(

      • 11 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Skywayrun Gdańsk Airport 2024 (7 opinii)

(7 opinii)
109 zł
bieg

Biegowe Grand Prix Dzielnic Gdańska 2024

30 - 50 zł
festyn, bieg

Harpuś - z mapą do Koleczkowa!

25 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka, impreza na orientację

Forum

Najczęściej czytane