• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wielomilionowe kary dla sieci fitness. "Dzięki zmowie nie obawiały się konkurencji"

jag.
10 grudnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (124)
Zdaniem prezesa UOKiK była zmowa niektórych sieci fitness. Sąd rozpoczął wydawanie wyroków w sprawie odwołań od nałożonych kar. Zdaniem prezesa UOKiK była zmowa niektórych sieci fitness. Sąd rozpoczął wydawanie wyroków w sprawie odwołań od nałożonych kar.

Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał wyrok, w którym potwierdził częściowo ustalenia Prezesa UOKiK o porozumieniu największych sieci fitness ograniczającym konkurencję. - Dzięki zmowie sieci fitness nie obawiały się konkurencji ze strony innych jej uczestników w miastach, w których były już obecne. Nie musiały zatem walczyć między sobą o klienta zakresem oferty, standardem obsługi czy ceną - informował UOKiK, który podjął postępowanie antymonopolowe przeciwko 16 spółkom oraz 6 menadżerom. Kilka z nich znane jest również z trójmiejskiego rynku. Łącznie za ten proceder nałożono kary przekraczające 32 mln zł.



Czy twoim zdaniem coś było nie tak z cenami i dostępnością do centrów fitness w latach 2012-18?

"Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał wyrok, w którym potwierdził ustalenia prezesa UOKiK o porozumieniu największych sieci fitness ograniczającym konkurencję. Sąd oddalił odwołania dwóch spółek i jednego menadżera" - poinformował UOKiK.
Przypomnijmy, że postępowanie antymonopolowe w sprawie niedozwolonych praktyk na rynku fitness zostało wszczęte w 2018 r. Zakazany proceder miał się rozpocząć 6 lat wcześniej. Postępowanie było prowadzone przeciwko 16 spółkom oraz 6 menadżerom.

"Pierwsze ustalenia podziałowe rozpoczęły się najpóźniej w 2012 r. między Calypso i Fabryką Formy. Najpóźniej w 2013 r. podział rynku został rozszerzony o Fitness Academy, przy czym pośrednikiem w zawarciu ustaleń był Benefit Systems. W podziale rynku zaczęło uczestniczyć również Fitness Platinium, a także Zdrofit, którego działalność "kolidowała" z działalnością sieci Calypso. Obecnie sieci Fabryka Formy, Fitness Academy oraz Zdrofit prowadzone są przez Benefit Systems, podczas gdy Fitness Platinium i Calypso działają jako odrębni przedsiębiorcy. W ramach zmowy przedstawiciele spółek podejmowali ze sobą różne kontakty w sprawie podziału rynku: korespondowali, prowadzili rozmowy telefoniczne, spotykali się. Firmy wymieniały się informacjami co do swoich działań w zakresie otwierania klubów oraz lokalizacji, którymi były zainteresowane lub mogły je odstąpić konkurentom. Jeżeli miały plany dotyczące tego samego rejonu, wówczas uzgadniały, że jedna z nich się z niego wycofa" - tak ten proceder opisywał UOKiK w styczniu 2021 roku.
Ostatecznie prezes UOKiK nałożył kary na 8 spółek: Bartosz Gibała Platinium, Benefit Systems, Platinium Wellness, Yes to Move (dawniej: Fitness Academy), Calypso Fitness i kontrolowane przez nią spółki - Baltic Fitness Center, EFC Fitness oraz Fitness MCG, a także 6 menadżerów z: Platinium Wellness, Benefit Systems, Calypso Fitness, Zdrofit (sieć prowadzona jest obecnie przez Benefit Systems), Fabryki Formy (podobnie jak w przypadku Zdrofit, sieć prowadzona jest obecnie przez Benefit Systems).

Kary zostały nałożone w łącznej wysokości ponad 32 mln zł. Najwyższą - 26,9 mln zł - otrzymała spółka Benefit Systems. Sankcje dla osób fizycznych wyniosły od ponad 40 tys. zł do ponad 302 tys. zł i wynikały ze stopnia naruszenia przepisów i zaangażowania menadżera w zmowę.

Prezes Tomasz Chróstny podkreślał wówczas, że wziął pod uwagę fakt, że branża fitness to jeden z sektorów najbardziej dotkniętych obostrzeniami związanym z pandemią COVID-19. W przeciwnym wypadku kary byłyby jeszcze wyższe.

"Kary nałożone na spółkę Calypso Fitness i kontrolowane przez nią podmioty zostały obniżone, ponieważ przedsiębiorcy współpracowali z Urzędem w ramach programu łagodzenia kar leniency. Dzięki zmowie sieci fitness nie obawiały się konkurencji ze strony innych jej uczestników w miastach, w których były już obecne. Nie musiały zatem walczyć między sobą o klienta zakresem oferty, standardem obsługi czy ceną. Oznacza to, że osoby korzystające z klubów miały ograniczoną możliwość wyboru sieci w porównaniu do sytuacji, gdyby nie doszło do niedozwolonego porozumienia. Skutki tego nieuczciwego działania i zmowy podziałowej bezpośrednio odczuli konsumenci" - informował w komunikacie uzasadniającym kary z ubiegłego roku prezes Chróstny.
Wydany przez Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wyrok dotyczy tylko części kar nałożonych przez prezesa UOKiK.

"Obecny wyrok Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów dotyczy innych uczestników postępowania, w którym stroną jest Spółka Benefit Systems. W przypadku Benefit Systems nie został wydany wyrok przez SOKiK, gdyż złożone przez Spółkę odwołanie od decyzji Prezesa UOKiK otrzymanej w styczniu 2021 roku nie zostało jeszcze merytorycznie rozpatrzone" - poinformował obecnie Benefit Systems.
Nie wszystkie też firmy i osoby odwoływały się do SOKiK od nałożonych kar. Jak informował UOKiK te spółki i menedżer, którzy zdecydowali się na współpracę podczas prowadzonego postępowania, uzyskały dodatkowe 10% obniżki w nałożonej sankcji, ponieważ również zdecydowali się na dobrowolne poddanie karom.
jag.

Opinie (124) 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Opinia wyróżniona

    (20)

    Jako konsument nic nie odczułem. Mam kartę benefit i chodzę do jakiej chcę siłowni.

    • 71 206

    • Tak (2)

      Ile kosztowała ta karta? Wiesz, że mogła być tańsza.

      • 4 3

      • (1)

        Tańsza niż 50 zł (tyle płacę ja - resztę prcaodawca)? Tyle potrafią kosztować jedne zajęcia z trenerem, które z kartą są nielimitowane.

        • 3 2

        • Szczodry pracodawca.

          Myślisz że pracodawca wyjmuje własne pieniądze i płaci za Twoją uciechę? To Ty i tobie podobni finansujecie to.

          • 0 0

    • skoro piszesz takie bzdury to znaczy że jesteś totalnie nieświadomym konsumentem którego można dy...ć na wszystkie strony

      • 2 1

    • gdybys byl swiadomym konsumentem

      to bys tego nie napisal

      • 0 0

    • do jakiej chcesz ale z podanej listy a nie dowolnej (7)

      • 90 4

      • ale wybór jest tak duży, że to nie problem (6)

        • 23 67

        • Mogles placic polowe gdyby nie zmowa... (5)

          Czego jeszcze nie rozumiesz? :))))

          • 82 10

          • (3)

            100 zł na miesiąc za dowolną siłownie i dowolny basen to dużo? i to jeszcze 70 zł z punktów firmowych, z wypłaty 30 zł

            • 11 9

            • (2)

              No właśnie - wyjaśnij mi proszę w jaki sposób się to spina? Płacisz 100zł a korzystasz ile chcesz.

              • 3 0

              • (1)

                zarabiają na pracownikach korpo, którzy mają kartę benefit od pracodawcy w pakiecie, ale nie korzystają z siłowni.

                • 14 1

              • Jak widać powyżej, nawet jak machloje wyszły na jaw, tępy lud jeszcze jest zadowolony, że tak się działo

                I dalej nie kuma, że mogłoby być taniej, gdyby konkurencja była "zdrowa"

                • 21 4

          • Za benefit polowe?

            Człowieku zejdź na ziemię. Mógł płacić 50zl. Nie przesadzaj. Placi 100 to i tak nie dużo za możliwość korzystania codziennie z różnych atrakcji.

            • 14 42

    • ale uczciwi mneisjci przedsiebiorcy odczuli seba (1)

      rozumeisz to czy nei bardzo? JA n pzarabiajac 20 tysiecy nei odczuje podwyzki benzyny o 1zł a ty pewnie tak ,rozumeisz teraz takei proownanie seba?

      • 4 7

      • To teraz ochłoń i napisz powoli i po polsku.

        • 11 0

    • (3)

      krótka lekcja ekonomii. karta benefit jest finansowana po części przez pracodawcę a po części przez pracownika. w warunkach monopolu na usługi fitness obie strony płaciły więcej niż gdyby był wolny rynek.

      jeśli całość finansował pracodawca, wówczas ten podwyższony koszt pokrywali klienci jego firm. a zatem jeżeli kupujesz chleb w piekarni w której pracodawca finansuje karty benefit, to przepłacasz za ten chleb, gdyż koszt karty jest dodany do twojego chleba.

      czyli przepłacałeś za część usług jak frajer nawet nie zdając sobie z tego sprawy. otrzymujesz medal wzorowego konsumenta.

      • 71 9

      • (1)

        Co przepłacił : D? za cenę karty multisport nie kupisz karnetu nawet na jedna siłownię, może styknie na karnet na basen. Z kartą multisport możesz iść na wiele siłowni, basenów i do aquaparku. Przepłacasz jak tylko ją masz by mieć i chodzisz raz w miesiącu...

        • 15 6

        • A wiesz dlaczego nie kupisz?

          Bo rynek się rozłożył pomiędzy graczami. Duże sieci mają swoje cenniki zbliżone i nie konkurują. Małe podmioty równają w górę za podobne usługi. Gdyby była realna konkurencja między sieciami, to i karnety byłyby tańsze. I multisport też. A tak wszędzie masz średnio po 130-150 zł/miesiąc za karnet. Koło stówki za multisporta, ale wchodzisz w więcej miejsc. Karnet Cię wiąże z danym klubem.
          Ja preferuję multisporta, bo średnio raz w tygodniu jestem w jednej siłowni z dobrą sauną, na co dzień w lokalnej na osiedlu a też raz w tygodniu zdarza mi się np. cityfit dla urozmaicenia. Jakbym miał kupować 2-3 karnety to bym chyba musiał na głowę upaść albo nudzić się przez rok w jednym klubie - taki wybór ma konsument.

          • 11 3

      • Dla słojów karta benefit to jak góra złota. Jak każdy podkreśla, że ma multisporta. Co z tego, że koszt tego jest przeszacowany, sa zje.. ne umowy, no i do tego dopłaca xD

        • 32 7

    • A większość tych siłowni należy do benefit

      • 15 0

  • Opinia wyróżniona

    te kary zasilą budżet państwa? i co ja czy TY mamy z tego? (11)

    firmy odbiją sobie podwyżką cen te kary i przeniosą koszt na klienta? Więc de-facto te kary płacę ja jako klient?

    • 133 41

    • ty serio jesteś taki ciemny czy tylko udajesz??? (1)

      Każda sankcja, kara za działanie niezgodne z prawem idzie do budżetu państwa, mandaty za wykroczenia na drogach np. również. Czy w związku z tym nie powinny być nakładane bo ty nic z tego nie masz??? Serio???

      • 2 0

      • trochę udaje a trochę nie

        Nigdzie nie napisałem o zasadności. Czy zadając pytanie o to czy ktoś udaje czy nie znaczy ,że nadal nie masz pewności a jednocześnie odpowiadasz na słowa nie zawarte w pytaniu? o_O

        • 0 0

    • o (1)

      jeśli nie rozumiesz czym są zmowy kartelowe i jak duża jest twoja osobista strata finansowa wynikająca z ich działania, to musisz się wyedukować. Poczytaj o kartelach o zasięgu unijnym i światowym.

      • 15 2

      • rozumiem czym są, to nie jest sztuka poznać definicję słownikową

        problem w tym, że jestem pewny czy po prostu nie wrzucą tego w " koszty operacyjne "
        W tym konkretnym przypadku poza tym ,że pewnie x pln więcej zapłaciłem za hantle w sklepie sportowym albo i nie bo kupiłem przed pandemią nie wiem jaką konkretnie mi szkodę w portfelu wyrządzili. Karnet miałem 2 miesiące i zrezygnowałem

        • 0 0

    • jak przerzucą na klienta to pojawi się konkurencja która będzie miała taniej (1)

      więc to nie takie proste

      • 0 0

      • no tak ale mogą też ustalić taką samą cenę

        przecież to nie tajemnica widać cenniki , wystarczy się przejść

        • 0 0

    • My mamy z tego to

      Że nie będziemy dymani. Prawda jest taka, że "układy" tym bardziej w trójmieście są na porządku dziennym Mieszkam tu od urodzenia, może Ty nie trenujesz, ale ja tak. Czytając ten artykuł nic mnie nie zdziwiło. Dobrze, że coś się dzieje w naszym imieniu, "konsumentów". Zwykli ludzie którzy opłacają karnety po 150-200 zł na pewno nie stracą :-)

      • 7 1

    • tak - zasilą. nie - nie masz nic z tego. tak - zapłacisz pewnie droższy karnet jako klient. Życie.

      • 0 4

    • (1)

      zasilony budżet państwa

      • 13 2

      • taka kwota że prawie premia dla piłkarzy za wyjście z grupy ;)

        • 3 0

    • Nie korzystaj z windy, schodów ruchomych, samochodu...

      • 15 6

  • niec sie wezma za orlen

    • 0 0

  • To nie jest jedyna zmowa branżowa. Deweloperzy podobnie. Generalnie bajka pana Balcerowicza o wolnym rynku

    to teoria dla studentów. Oni muszą w to wierzyć, bo inaczej nie przejdą egzaminu. A życie pokazuje wręcz coś przeciwnego. Wystarczy rozglądnąć się.

    • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    (6)

    Haha, a jeszcze przed chwilą(podczas pandemii) branża ta robiła z siebie taką biedna i uciśnioną hi hi, tak jak gastro nastawione na dojenie turystów. Dej, dej, dej haha

    Te dwa lata temu człowiek dosłownie bał się o życie, jak w towarzystwie przyznał się, że nie ma multisporta, od jaki to gorszy z ni go odludek, taki niemodny.

    • 168 49

    • (2)

      Tak było. W każdej branży. Im więksi krezusi tym większy lament. I swoje dostali. W PL kapitalizm jest dziki i niemoralny, tak jak za oceanem w XIXw. + dochodzi jeszcze "polactwo".

      • 12 3

      • To wyjedź ! (1)

        • 0 0

        • Sugestywna opinia

          Właśnie odwrotnie;
          Ciebie wyj3bi3my może dla przykładu i będzie normalniej z czasem?

          • 0 0

    • dobra to teraz nie ułokik wjedzie na tvp i do poczty polskiej

      • 1 0

    • "fajoskich" masz znajomych

      • 23 1

    • Zmień towarzystwo, to o czym piszesz, to skrajna patologia.

      • 65 5

  • Czasem dzwonią z ofertą ;)

    Już nie chodzę. 150zł za miesiąc to przesada. Jak miałem Msporta to chodziłem.

    • 1 0

  • Skoro to ja (klient) traciłem na tej zmowie

    to czemu kara idzie do budżetu państwa, a nie jest dzielona na tych klentów?

    • 1 0

  • Zdrofit to syf (5)

    Prysznice albo nie naprawiane od lat (brak haczyków, zamknięcia nie działają, brak półek na przybory do mycia) albo nie ma ciśnienia i woda ledwo kapie. Tak jest ciągle. Za to obsługa napakowana przechadza się po sali zamiast wziąć zwykły śrubokręt, młotek i naprawić kilka rzeczy.

    Teraz jeszcze wymyślili własne kłódki do szafek - jeśli komuś się coś stanie to nie będzie wiadomo, gdzie ma telefon by zadzwonić do rodziny. No ale musi być wygodnie dla obsługi.

    • 12 1

    • Rozumiem że ty w pracy jak się zepsuje (1)

      Np. zlew to lecisz i naprawisz?
      Obsługa ma swoje zadania na swoich stanowiskach pracy. Nie jest w zakresie pracy recepcjonistki czy trenera naprawa prysznica.

      • 3 4

      • bez przesady

        zwykły haczyk obsługa może kupić i przykręcić a to już sprawi, że korzystanie z pewnych miejsc będzie znacznie łatwiejsze.

        • 1 0

    • i złodzieje. Udają, że nie dostali zgłoszenia o rezygnacji z karnetu i każą płacić. Uważajcie na nich.

      • 1 0

    • Te kłódki to paranoja. Temu się właśnie powinien przyjrzeć uokik. przecież to niepełna usługa. Jak mi to powiedzielii ze mam że sobą przynosić kłódkę (albo kupić za cebulion $) to myślałem że żart. Następnym razem będą kazali przynieść hantle, a do teatru własne krzesła. A tak naprawdę chodzi o to by unikać odpowiedzialności za pozostawione rzeczy.

      • 2 0

    • Oj, najciekawsze swego czasu było C. na Morenie, gdzie kamienia na słuchawkach prysznicowych (przez co miałeś ze dwie-trzy strużki wody) było tyle, że się dałoby nim elewację galerii wyłożyć... nie wiem jak teraz, bo nie bywam tam już.

      • 3 0

  • To ci co najbardziej

    darli japę w okresie ograniczeń covidowych . Widać jacy "uczciwi" inaczej.

    • 1 0

  • bez przesady (1)

    ja bym powiedziała że konsultowali się między sobą i ustalali ceny tak żeby wszystkie te firmy mogły działać spójnie. U nas nie ma innej konkurecji w branży fitness. Po tych dużych sieciowniach zostają już tylko osiedlowe siłki lub te na świeżym powietrzu. Bardziej mi to wygląda na współpracę branżową.

    • 1 4

    • Coś niesamowitego jak korporacja dyma beż mydła a dymany jeszcze ich broni...

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Warzywnik dla początkujących | ekologia w teorii i praktyce

60 zł
warsztaty

Zajęcia rolowania na Chełmie

180 zł
sylwester, zajęcia rekreacyjne, joga

Spacer Tropem Przyrody: gatunki drzew i typy lasów

30-40 zł
spacer, zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Forum

Najczęściej czytane