wiadomości

stat

Wkręceni w sport: Zanurz się w wodzie

Pływalnia Politechniki Gdańskiej
Pływalnia Politechniki Gdańskiej fot. Łukasz Unterschuetz

- Pływanie zawsze przynosi ulgę. Nie obciąża kolan, stawów biodrowych i zwiększa pojemność płuc. Pomaga w powrocie do formy po kontuzji i skutecznie wspiera wszystkich, którzy chcą pozbyć się nadmiaru kilogramów. Taki trening ma jeszcze jedną, niewątpliwą zaletę. Na pewno nie weźmiemy ze sobą telefonu - pisze Iwona Guzowska, która w 3. odcinku cyklu "Wkręceni w sport" proponuje, by zanurzyć się w wodzie. Przed dwoma tygodniami polecała ona, by spróbować pojechać do pracy na rowerze, a 16 listopada zaprosi do sali bokserskiej.



TRÓJMIEJSKIE PŁYWALNIE W BAZIE TROJMIASTO.PL

Zamiast gęsiej skórki, telewizora i telefonu

Jesień, tak samo jak lato - nie rozpieszcza nas ani trochę. Dni słoneczne i bezwietrzne można chyba policzyć na palcach jednej ręki. Nie dziwię się tym wszystkim, którzy na samą myśl o tym, by wyjść na rower lub bieganie dostają gęsiej skórki. To co robić, żeby zadbać o formę? W Trójmieście jest dosłownie morze możliwości. No a skoro pojawiła się woda, to wybierzmy się na... pływalnię.

Po co? Zapytają leniuchy i malkontenci. Po zdrowie, po radość i formę - odpowiem. O pozytywnym wpływie pływania na organizm chyba każdy słyszał. Jest to jeden z najczęściej zalecanych sposobów rehabilitacji. Pomoże także wówczas, gdy miewamy problemy z kręgosłupem. Nie oszukujmy się - siedzenie w pracy przed komputerem, czy w domu przed telewizorem, dewastuje go masowo i skutecznie.

Wiecie o czym mówię, prawda? Uporczywy ból odcinka lędźwiowego, napięcie kręgosłupa szyjnego, powodujące sztywnienie karku, wywołujące nieprzyjemne mrowienie w palcach dłoni? Pomimo bardzo aktywnego życia i mnie takie atrakcje nie ominęły.

Pływanie zawsze przynosi ulgę. Nie obciąża kolan (tak, tak, te też mnie czasem bolą, bo od dawna daję im wycisk), stawów biodrowych i zwiększa pojemność płuc. Pomaga w powrocie do formy po kontuzji i skutecznie wspiera wszystkich, którzy chcą pozbyć się nadmiaru kilogramów.

Trening w wodzie ma jeszcze jedną, niewątpliwą zaletę - na pewno nie weźmiemy ze sobą telefonu. Dzięki temu odetchniemy od natłoku spraw, damy sobie czas i przestrzeń, żeby po prostu skupić się na sobie i naładować akumulatory.

ZAJĘCIA NA PŁYWALNIACH. BAZA TROJMIASTO.PL

Nie umiesz pływać, nie panikuj

Co ona tu pisze? Przecież ja nie umiem pływać. Ilu z was tak właśnie pomyślało? Nie ma potrzeby panikować. Zawsze jest czas na, to by zmienić ten stan rzeczy. Umiejętność pływania to nie tylko satysfakcja, ale i całkiem przydatna umiejętność. Nigdy nie wiadomo, kiedy się przyda. I nieważne, ile macie lat, możecie to zrobić nawet teraz.

Zajęcia nauki pływania dla dorosłych są praktycznie na każdej pływalni, co oznacza, że uczestnictwo w nich to żaden wstyd. Jeżeli macie dzieci, to właśnie znaleźliście sposób na wspólne, rodzinne wypady.

A całkiem nowi rodzice coraz częściej korzystają z oferty przygotowanej dla maluszków, które już od 2. miesiąca życia mogą uczęszczać na specjalne zajęcia. Korzyści czerpią nie tylko dzieciaczki, ale mama z tatą również. I w tym miejscu polecę szkołę Alicji Pęczak, wielokrotnej medalistki mistrzostw świata i Europy stylem klasycznym, która ma wspaniałe podejście do dzieci. Jak się uczyć, to od najlepszych.

Ja pływać uczyłam się jeszcze jako dziecko. We Wrzeszczu, na "Starcie" przy ul. Wajdeloty. Żabkę opanowałam wówczas w naprawdę przyzwoitym stopniu. Swoje początki przygody triatlonowego pływania również zaliczyłam właśnie tam.

ZACZNIJ BIEGAĆ JESIENIĄ. SPRAWDŹ, KIEDY ZACZYNALI TĘ PRZYGODĘ INNI

Tak wygląda fitness w wodzie.



Wybierz możliwie najlepszego trenera

Kiedy przygotowywałam się do zawodów Ironman we Frankfurcie musiałam wypływać sporo kilometrów, więc najlepszą porą był bardzo wczesny poranek. Przed godziną piątą rano meldowałam się na pływalni MOSiR na Chałubińskiego zobacz na mapie Gdańska i pod okiem olimpijczyka, brązowego medalisty mistrzostw Europy z Sewilli w stylem klasycznym - Marka Krawczyka - poprawiałam swoje, dosyć marne umiejętności pływackie w kraulu. Nauka tego stylu w dorosłym wieku to nie taka prosta zabawa. A zwłaszcza dla byłej bokserki, z rozwalonymi stawami barkowymi.

Gdyby nie Marek, nie wiem jak dałabym radę przepłynąć te cztery kilometry kraulem właśnie. To nie tylko świetny fachowiec, to też niezwykle pozytywny człowiek. Chyba tylko dlatego dawałam radę wstawać o czwartej nad ranem, żeby iść na basen.

Z podziwem i zazdrością patrzyłam na treningi młodych pływaków, pływających na sąsiednich torach o tej nieludzkiej porze. A dostawali prawdziwy wycisk od Jarka Błażka, jednego z najlepszych trenerów dla młodzieży, jakich znam. Pływali jak rekiny.

Jeżeli nie mogłam pływać rano, wybierałam Aqua Stację w Alchemii przy ul. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska. Obiekt nowoczesny, pięknie oświetlony, aż przyjemnie się patrzy. Mnóstwo różnych zajęć sprawia, że przewijają się przez niego tłumy. Ale po 21:00 zawsze było wystarczająco przestrzeni na trening.

Zdarzało mi się jeździć i na takie pływalnie jak ta w hotelu Gdynia zobacz na mapie Gdańska czy Centrum Sopot przy ul. Zacisze 7 w Sopocie zobacz na mapie Gdańska. Pływalnia w Gdyni niespecjalnie mi "leżała" i nie jestem w stanie za bardzo wyjaśnić, dlaczego. Za to ta w Sopocie jest bardzo przyjemna, ale ma jeden mankament - jest niewymiarowa, a dla tych, którym zależy na robieniu dystansu jest to kłopot. Jednak do nauki pływania i oswojenia się z wodą szczerze polecam.

Trafiłam nawet na basen na Kokoszkach przy ul. Azaliowej zobacz na mapie Gdańska. Jest to nowa pływalnia i tylko szkoda, że ma tak mało torów. Moi znajomi lubią ten basen, więc mogę również polecić.

Zajęcia na rowerach w basenie.



SPRÓBUJ POJECHAĆ ROWEREM DO PRACY. SPRAWDŹ, GDZIE SĄ NAJLEPSZE ŚCIEŻKI ROWEROWE W TRÓJMIEŚCIE, A KTÓRE MIEJSCA OMIJAĆ

Na rowerze w wodzie

Nie będę pływać i już! Już słyszę niektóre głosy. Nie, to nie. Nie pływaj. Możesz za to pośmigać na rowerze. Nie...no ta Guzowska chyba za długo boksowała... Na rowerze, w wodzie?!

A tak! Możecie pojeździć na rowerze w wodzie. Spinning w wodzie jest wspaniałą formą ruchu, która nie obciąża stawów dzięki wodzie właśnie. Czysta fizyka i czysta przyjemność. Zajęcia prowadzone są przy dynamicznej muzyce, więc nie jest nudno, w grupie, do której możesz dołączyć w każdej chwili, na dodatek możesz zabrać ze sobą kogoś do towarzystwa, będzie raźniej.

To wysiłek, ale i mnóstwo radochy. Zanim się zorientujecie, wasza kondycja będzie imponująca, a ryzyko złapania "szlifu" na asfalcie zerowe. I zapewniam was, nie utoniecie.

Możecie również spróbować aqua aerobiku. Tę opcję najczęściej wybierają panie, chociaż jest absolutnie dla każdego. Dla was, panowie, również. Zajęcia prowadzone są tak jak spinning - przy muzyce, z użyciem różnych przyborów do ćwiczeń. Są lekkie, więc wam nie utoną, jeśli nawet wypadną z rąk.

Co daje taka forma aktywności? Oprócz poprawy wydolności, zwiększenia sprawności ogólnej, jak przy każdej aktywności doładujecie swoje organizmy endorfinami, których tak bardzo nam potrzeba w szare, deszczowe dni.

No i oczywiście z premedytacją zostawiłam na sam koniec morsowanie. Dla mnie to czyste szaleństwo, ale jakże korzystne dla zdrowia. Pod warunkiem oczywiście, że od początku zrobione z głową. Ale na to rezerwuję sobie osobny artykuł, który niebawem dla was przygotuję.

JAKA BYŁA NAJWAŻNIEJSZA DECYZJA IWONY GUZOWSKIEJ?

Jak znaleźć zajęcia na pływalni dla siebie?

A teraz rozejrzyjcie się, gdzie jest najbliższa pływalnia, wejdźcie na stronę i zapoznajcie się z ofertą zajęć. Ceny są zróżnicowane i zależą od pory dnia, dnia tygodnia oraz ilości zajęć, na które się zdecydujemy. Z pewnością korzystniej będzie kupić karnet, ale jeśli nie jesteście pewni, czy się wam spodoba, idźcie na jedne zajęcia, później zadecydujecie.

Podpowiem wam, że wystarczy wpisać w wyszukiwarkę hasło: aquaspinning lub aquacycling, aqua aerobik. Do tego dopiszcie "Trójmiasto' lub konkretnie miasto albo nawet swoją dzielnicę i pojawi się lista pływalni, które oferują te aktywności.

Być może są jeszcze jakieś nowe formy ruchu, systemy treningowe z wykorzystaniem pływalni, o których jeszcze nie słyszałam. Jeśli tak, to koniecznie podzielcie się nimi ze mną. Chętnie sprawdzę na własnej skórze.

Miłego chlapania!

WKRĘCONA W SPORT IWONA GUZOWSKA
fot. Maciej Czarniak/Trojmiasto.pl
Sport zdaje się mam po prostu we krwi. Sprawił, że sięgnęłam po marzenia, że stałam się tym, kim jestem dziś. Sport uratował mi życie i stał się na nie sposobem. Dzięki sportowi poznałam wspaniałych ludzi, którzy swoimi wyczynami wprawiają w zdumienie i zachwyt, stanowią wielką inspirację. Zwiedziłam też pół świata, odkrywając jego różnorodność, kultury i obyczaje panujące w jego najdalszych zakątkach.

Po zakończeniu zawodowej kariery nie wyobrażam sobie braku ruchu. Wciąż odkrywam nowe dyscypliny, próbuję ich po to, by przeżyć kolejną przygodę. Czerpię ze sportu czystą radość i tak potrzebną energię. Dzięki aktywności, która dziś nie ma nic wspólnego z wyczynowym sportem, cieszę się dobrym zdrowiem i kondycją, nieźle radzę sobie z gonitwą dnia codziennego, stresem i zmęczeniem. Od wielu lat dzielę się sportem z dzieciakami z domów dziecka, ośrodków wychowawczych, bo jest on jednym z najskuteczniejszych sposobów na to, by uwierzyć w siebie, zmienić swoje życie na lepsze, wyszlifować charakter.

I pomyślałam, że może warto podzielić się tym wszystkim również z Wami, drodzy czytelnicy. Jeżeli mogę, to chcę Wam coś podpowiedzieć, doradzić i koniecznie zaprezentować wyjątkowe lub obiecujące postaci trójmiejskiego sportu. Chcę opowiedzieć o imprezach - tych dużych i tych malutkich. Ale również bardzo chcę posłuchać Was. Tego, czym dla Was jest sport i który najbardziej ukochaliście. Jak zmienił wasze nawyki, a może i życie. I jeżeli nawet zdarzy się tak, że ja nikogo nie zainspiruję, to może ktoś z Was zainspiruje mnie?

Opinie (15)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.