wiadomości

stat

Łatwiejszy poród i dobra forma - joga w ciąży coraz popularniejsza

Zmienne nastroje, dodatkowe kilogramy, ból pleców, opuchnięte nogi i strach przed porodem - ciąża to niezwykły czas dla każdej kobiety, ale wiąże się z wieloma wyzwaniami. Jak łatwiej przejść przez ten okres? Rozwiązaniem może okazać się joga. Dzięki niej ból podczas porodu jest łagodniejszy a powrót do dawnej sylwetki nie będzie tak trudny. To jedna z najpopularniejszych form gimnastyki dla ciężarnych. Oprócz ćwiczeń ruchowych uczy kontrolowania oddechu i przede wszystkim przygotowuje do porodu.



Czy w trakcie ciąży chodziłaś na zajęcia jogi?

tak i zdecydowanie polecam to wszystkim przyszłym mamom

30%

uprawiałam inne aktywności

34%

w czasie ciąży nie chciało mi się w ogóle ruszać

22%

niestety ze względu na zalecenie lekarza nie mogłam uprawiać żadnych aktywności, nawet jogi

14%
Jeżeli ciąża przebiega bez zakłóceń, to gimnastyka jest jak najbardziej wskazana. Zajęcia jogi dla kobiet w ciąży stają się coraz popularniejsze, również lekarze ginekolodzy coraz częściej zalecają tę formę aktywności swoim pacjentkom.

- Przede wszystkim zajęcia zajmują się wieloma płaszczyznami. Sferą fizyczną, gdzie przygotowujemy się do porodu, rozciągamy biodra, nogi, ale też partie rąk - ze względu na to, że później będziemy musiały być przygotowane do podnoszenia naszego maleństwa i opiekowania się nim tak naprawdę przez całą dobę. Oprócz tego na poziomie psychicznym uspokajamy nasz organizm, pracujemy nad oddechem i wyciszeniem - mówi Zofia Styn, SMU Yoga.
Przyszła mama dzięki jodze nie tylko wzmocni mięśnie czy uelastyczni kręgosłup, ale też przygotuje swój organizm do niemałego wyzwania, jakim jest poród.
Przyszła mama dzięki jodze nie tylko wzmocni mięśnie czy uelastyczni kręgosłup, ale też przygotuje swój organizm do niemałego wyzwania, jakim jest poród. Dmitriy Shironosov/123rf.com
Odpowiednio dobrane asany, czyli pozycje jogi, rozluźnią i rozszerzą jamę brzucha, tworząc w ten sposób przestrzeń dla ruchów dziecka, kobiecie z kolei zapewniają prawidłowe krążenie krwi i wzmacniają układ rozrodczy. Przyszła mama nie tylko wzmocni mięśnie czy uelastyczni kręgosłup, ale też przygotuje swój organizm do niemałego wyzwania, jakim jest poród.

- Nie można położyć się w łóżku na dziewięć miesięcy i leżeć, chyba że są przeciwwskazania medyczne i rzeczywiście ciąża jest zagrożona, tu o tych przypadkach nie mówimy. Natomiast przy stabilnych ciążach dziewczyny, które świetnie się czują praktykują ćwiczenia tak jak przed ciążą. Musimy pamiętać o tym, że po ciąży dalej będziemy wychowywać swoje dziecko, będziemy je podnosić, kłaść, przewijać, również radzić sobie z niespaniem, musimy się do tego przygotować - przekonuje.
Jak wyjaśnia trenerka jogi, kobieta w każdym trymestrze może korzystać z tego typu zajęć. Jednak jeśli przyszła mama jest początkującym adeptem jogi, to zaleca się rozpoczęcie ćwiczeń po zakończeniu pierwszego trymestru (po 14 tygodniu), w przypadku osoby praktykującej wcześniej jogę praca nad ciałem jest możliwa, jednak będzie zdecydowanie delikatniejsza. Drugi trymestr natomiast jest już bezpieczniejszy dla większego wysiłku, więc kobieta może sobie pozwolić na silniejsze ćwiczenia, wzmacniające do porodu. Z kolei trzeci trymestr to zajęcia bardziej relaksujące, uczące oddechu i spokoju.

Jeżeli ciąża przebiega bez zakłóceń, to gimnastyka jest jak najbardziej wskazana.
Jeżeli ciąża przebiega bez zakłóceń, to gimnastyka jest jak najbardziej wskazana. dolgachov/123rf.com

Kontrola nad własnym ciałem



Poza treningiem fizycznym i wzmacnianiem ciała ważny jest również element psychiki.

- Kobieta poznając swoje ciało nabiera do niego zaufania, a obserwując jego reakcje na wysiłek - uczy się je kontrolować i panować nad oddechem - dodaje Styn.
Podczas zajęć ciężarna nabywa ważnej umiejętności relaksowania się, co jest niezwykle cenne przy sporym stresie i bólu porodowym.

Odpowiednio dobrane asany, czyli pozycje jogi, rozluźnią i rozszerzą jamę brzucha tworząc w ten sposób przestrzeń dla ruchów dziecka.
Odpowiednio dobrane asany, czyli pozycje jogi, rozluźnią i rozszerzą jamę brzucha tworząc w ten sposób przestrzeń dla ruchów dziecka. kazatin123rf.com

Joga w szkole rodzenia



Niestety kobiety bardzo chętnie uczestniczą w zajęciach teoretycznych, natomiast boją się tych fizycznych. Dlatego to między innymi w szkołach rodzenia coraz częściej zajęcia jogi są wprowadzane jako element przygotowania do porodu.

Oprócz aktywności i zachowania spokoju joga w czasie ciąży zapobiega wielu problemom kobiety ciężarnej takim jak żylaki, bóle kręgosłupa czy zaparcia.

- Ktoś kiedyś powiedział, że poród jest jak maraton, a do niego po prostu trzeba się przygotować, nie ma innego wyjścia, nikt nie idzie na maraton tak z biegu z ulicy. Wzmocnienie wszystkich mięśni daje nam możliwość skorzystania z tego na sali porodowej i ten poród nie jest tak dramatyczny, bo kobieta umie pracować swoim ciałem. To samo jest w jodze - koncentracja, rozpoznanie swojego ciała, po prostu przygotowanie się do wysiłku fizycznego, bo taki jest poród. Nie słuchajmy tego, że wszyscy urodzili, to i ty urodzisz, tak oczywiście będzie, tylko ważna jest jakość tego porodu - dla mamy i dla maluszka - mówi Iwona Guć, położna ze szkoły rodzenia Macierzyństwo.info.
Zajęcia jogi dla kobiet w ciąży stają się coraz popularniejsze, również lekarze ginekolodzy coraz częściej zalecają tę formę aktywności swoim pacjentkom.
Zajęcia jogi dla kobiet w ciąży stają się coraz popularniejsze, również lekarze ginekolodzy coraz częściej zalecają tę formę aktywności swoim pacjentkom. xartproduction/123rf.com

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (99)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.